BLOG

Kalmte is een vaardigheid, geen emotie

De schoonheid van stilte

Deze vaardigheid aanleren, helpt in de chronische fase van herstel

Na het eerste fysieke, mentale herstel van hersenletsel, in de acute herstelfase, word je emotioneel wat stabieler en is er ruimte om vooruit te kijken.

Een gevoel van perspectief hebben en vooruitkijken, is voor ieder verschillend.

Zo kan iemand door heel goed rust in te plannen en rekening te houden met de belastbaarheid weer activiteiten ondernemen.

Een ander kijkt met meer vertrouwen naar de nieuwe dag. 

En weer een ander vindt een richting om zijn behoefte om nuttig bezig te zijn, te vervullen.

Eenzaam

De chronische fase van herstel kan ook eenzaam zijn.

Doordat het letsel niet altijd zichtbaar of merkbaar is, vragen mensen niet zo vaak meer hoe het met je gaat.

Of kan het zo zijn dat je merkt dat je meer aankunt, maar niet goed weet welke activiteiten daar bij passen.

 Ook kan het zo zijn dat je dan huiverig bent voor het risico overbelast te raken.

Kalmte en zelfcompassie

Jezelf trainen in kalmte en rust helpt jouw kompas te blijven volgen.

Het kompas dat zich richt op wat goed voor jou is.

Oefenen met kalmte, oefenen met zelfcompassie zorgt voor ruimte.

Ruimte in je hoofd, in je lijf en mogelijk meer ontspanning in de nabijheid van anderen.

Want soms ben je misschien geneigd je te richten op de ander, je te laten leiden door de ander, te doen wat goed is voor de ander. En daarna pas op jezelf te richten.

Dat patroon kun je welllicht lang volhouden als je vitaal en helemaal fit bent.

Toch is het voor iedereen  of je nou aan het herstellen bent of niet, goed om voeling te houden met dat kompas.

Mindfulness

Zorgzame aandacht voor je gedachten of gevoelens hebben zonder je er in mee te laten nemen.

Zonder je te identificeren met die gedachten of je te verzetten en meer spanning te voelen.

Oefenen in het opmerken van gedachten en dit loslaten in plaats van weerstand hebben en dus vasthouden.

Zonder oordeel, zonder jezelf op de kop te geven.

Vriendelijk zijn voor jezelf dus.

Het zijn elementen om verder te herstellen, om aandacht te hebben voor wat wél kan. Mogelijkheden ontdekken dat geeft perspectief.

Liefs, Mirella

Wat is jouw behoefte als het gaat om herstel?

Herstelproces als veranderproces

Wil je deze tekst luisteren in plaats van lezen? https://on.soundcloud.com/uQXFk

Afgelopen week, week 3 van het herfstprogramma van Love your brain hebben deelnemers een start gemaakt met de balans opmaken.

Deze vraag stond centraal:

Het is vandaag misschien niet beter dan gisteren, maar hoe gaat het in vergelijking met een jaar geleden?

De focus ligt tijdens revalidatietrajecten of herstelprocessen vooral op verminderen van beperkingen en klachten die er nog zijn. Vaak ervaren mensen dit als taai en moeizaam.

Als je kijkt naar een herstelproces als veranderproces en als je je herstel ‘uitsmeert’ over langere tijd, kun je dan makkelijker positieve veranderingen opmerken?

Positieve veranderingen zoals:

Je hebt mogelijk nieuwe contacten gemaakt.

Je hebt andere activiteiten ondernomen.

Of je hebt aandacht voor je gezondheid.

 
Vaak is het doel van revalidatietrajecten dat mensen moeten leren omgaan met hun beperking. Die uitspraak komt voor een deel mogelijk voort uit het niet kunnen doen van uitspraken over een verwacht herstel of geen te hoge verwachtingen te wekken over welke vooruitgang kan worden nagestreefd. Het levert mensen irritatie op, geeft juist meer strijdlust of werkt demotiverend. Herstel is voor iedereen anders.

Sommige mensen willen herstel kunnen meten of bijhouden. Afgelopen week kwamen deelnemers tot verschillende inzichten. De manier waarop mensen herstel ervaren, is voor ieder verschillend.

Zo kan herstel betekenen:
– minder klachten
– meer functionaliteiten
– verbeterde fysieke, mentale en emotionele belastbaarheid
– nieuwe activiteiten ondernemen
– de dagelijkse dingen anders beleven
– groeiend bewustzijn en genieten van de (kleine) dingen.

Wat is jouw behoefte als het gaat om herstel?

Liefs, Mirella

Herst, het seizoen van loslaten

Loslaten-CMYK
Loslaten wat niet meer kan of even niet lukt

In een herstelproces moet je vroeg of laat loslaten, hoe doe je dat met zelfcompassie?

Zoals de bomen hun bladeren laten vallen en de wind een blaadje oppikt en weer loslaat, heb je misschien door hersenletsel ook heel wat moeten loslaten. Activiteiten die je nu niet meer kunt uitvoeren zoals voorheen, sociale activiteiten die je moet missen of die je anders ervaart dan voorheen. Loslaten: zowel op het werk als privé.

In het herstelproces, revalidatie of misschien re- integratie op werk, moet je vroeg of laat loslaten, hoe doe je dat met zelfcompassie?

Dat (moeten) loslaten van iets of iemand, kan een pijnlijk proces zijn. Voor de één is het zwaar, omdat het niet haar keuze is geweest.

Voor een ander is het een stroef proces omdat hij altijd de touwtjes in handen had en dat nu aan anderen moet overlaten. Sommigen vinden het pittig, omdat zo vastlopen in alles wat voorheen hen met gemak afging.

Voor velen betekent het een vol hoofd, een hoofd dat voelt als een hoofd vol met watten (brain fog genaamd) of vol met gedachten die van links naar rechts schieten.

Kun je je gedachten zien als blaadjes die af en toe worden meegenomen door jouw aandacht?

Gedachten laten neerdalen en laten liggen, is een kunst. Soms kun je een storm in je hoofd hebben van heel veel bladeren en schiet er van alles door je hoofd: zoals to-do-lijstjes, zorgen, dromen, allerlei verschillende gedachten.

Oefening

Het kan helpen bewust 5 minuten in te plannen om alle gedachten even door je hoofd te laten razen:

bewust te piekeren, nadenken over prioriteiten, losjes mijmeren etc..

Je kunt ze ook opschrijven, maar maak er geen to-do list van.

Schrijf desnoods in een getekende wolk je gedachten op:

Angsten, zorgen, wensen, dingen waar je naar uitkijkt, waar je tegenop ziet, dingen die je vind dat je moet doen,…

alle gedachten mogen er 5 minuten zijn.

Aan het einde van de vijf minuten zeg je hardop:

“ik laat de aandacht voor mijn gedachten los.”

Op deze manier laat je de blaadjes bewust door je hoofd

waaien en als vanzelf weer op de grond neerdalen.

Grote kans dat je na 5 minuten een kalmer hoofd hebt. 

Heb je vragen, mail info@loveyourbrain.nl app of bel mij 0611701677

Liefs, Mirella